Zuidereiland #2 - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van otto-irene-nz - WaarBenJij.nu Zuidereiland #2 - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van otto-irene-nz - WaarBenJij.nu

Zuidereiland #2

Door: Irene en Otto

05 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Te Anau

1 januari – Happy Newyear
Vannacht zijn we onder het genot van The Hobbit wakker gebleven en hebben mogen genieten van een beetje vuurwerk van de buurman. We denken dat in zijn ogen het een groot vuurwerkje was, in onze ogen was het leuk, maar niets vergeleken bij ons ;). Daarna zijn we maar gaan slapen, beiden best moe. In de ochtend om 10 uur pas wakker geworden en het zonnetje schijnt heerlijk, een mooie dag voor de eerste gletsjer. We betalen niet graag 250 euro p.p. om op de gletsjer te lopen, dus doen we zoals Irene zei onze eigen routes wel. De gletsjer is iets verder weg, maar niet minder mooi. Wat een gigantisch ding is het! We hebben de grootste lol met het maken van de foto’s en de aangeschreven 1.2 uur voor de loop duurde bij ons drie keer zo lang, immers op 1 januari met 25 graden rondwandelen, dat doe je niet ieder jaar. Inmiddels trekken we de lokale chinese launchbar leeg; toestellen opladen, zelf koffie drinken en een taartje! We besluiten vanavond even 13km terug te rijden naar de camping van afgelopen nacht, deze is goed(koop) en goed! Maakt de BELACHELIJKE kosten van de benzine hier goed.. Ik moest nog even tanken, maar waar we normaal rond de $1.90 betalen, was het hier $2,26! Dus niet helemaal vol gedaan, kom je aan die kassa: Vakantietoeslag van 1 dollar… like WTF! Moet niet gekker worden! Naja, rekening op de grote stapel en weer door denken we maar ;)
2 januari – Fox Glacier
De dag begint al vroeg met een goede daad. Een typische blonde jongen, blauwe ogen en naturlich Duits meegenomen en afgezet in Frans Josef. Zelf verder gereden naar de Fox Glacier, die in onze ogen, helaas een beetje teleurstelde. We konden wel dichterbij komen, maar de weg ernaartoe was minder mooi en de gletsjer zelf was maar half zichtbaar. Toch blijft het een mooi fenomeen en na een korte stop zijn we doorgereden naar Haast. Je zou denken, dat het eerste stadje na 140 km wel wat te bieden zou hebben, maar tot onze spijt heeft het alleen mooi landschap te bieden en meer ook niet. Onderweg onze duitse vrienden nog tegen gekomen die we op het Noorder Eiland bij Wanganui tegenkwamen, maar meer noemenswaardig was er niet bij deze rit. Vanuit Haast toch maar besloten om niet daar op een top10 Camping te staan, maar door te rijden naar Wanaka (nog eens 140 km). Het is een levendig stadje, waar vandaag een grote rodeo wedstrijd was, dus even was het knijpen voor een slaapplek. Toch de top10 camping gevonden en plek voor ons dus lekker kleren wassen en een goeie douche. Wanaka heeft veel te bieden dus morgen gaan we iets ondernemen!
3 januari – Wanaka
Na de gebruikelijke ochtendcirkel zijn we lekker naar het centrum gereden en hebben een kop koffie gezocht. Even bij de Isite internet regelen en contact leggen met het thuisfront. Daarna zijn we doorgereden naar ‘Take a shot’ een – in mijn ogen – geweldig concept wat ze maar eens naar oosterhout en omgeving moeten verschepen ;). Je komt binnen in een simpele ruimte waarin in iedere hoek iets te doen is. Naast de gebruikelijke kassa waar we weer mogen betalen en de wc hebben ze: Een rifle range, een golf range, een plek voor boogschieten, shotgun kleiduif schieten en buiten nog midgetgolf en poolen. Wij kiezen eerst voor het boogschieten! Na een gemixt begin van beide partijen besluit irene aka Robin Hood de leiding te pakken in het klassement! Na de boogschutters spelen we de nieuwe Tiger Woods en slaan een balletje op de golf course. Je krijgt extra geld als je de tv’s kapot slaat (staan op ong 75 meter op een ton). Ik was al bijna in de wolken, want ik heb er 1 geraakt! Helaas telt het raken niet, maar moet het scherm gebarsten zijn. Desalniettemin een mooie slag en we doen het redelijk goed! Om het verlies bij het boogschieten goed te maken mag ik als troostprijs van Irene 20 rounds halen voor de shotgun! De begeleider zei het al vooraf: Het is een olympische sport, moeilijk, dus geniet ervan en treur niet als je niets raakt. Bij het eerste schot vliegt de gehoorbeschermer al af, dus dat plezier komt wel goed! Wat een dreun komt er uit dat geweer.. Daar is Call of Duty dan toch maar een lachertje bij ;). Er was geen woord gelogen over de moeilijkheidsgraad, mijn score 0/20 was in ieder geval niet slechter dan mijn voorgangers van die dag, dat is dan weer een troost! Morgen zal ik de spierpijn nog wel even voelen in de schouder van de terugslag, maar de ervaring nemen ze niet meer af ;). Aanradertje voor wie ooit zo iets tegenkomt! Hierna doorgereden naar Queenstown, een soort cherso in Griekenland, bruisend en levend van het toerisme. We hebben de lokale economie al gestimuleerd door te Anau en Millford Sounds al te boeken en we zoeken een goedkope camping. Morgen relaxte dag en in de avond meeten we Daan en Lieve, Ciao!
4 januari – Queenstown
Gisteren nog tot laat blijven praten met onze buren, een belgs / duitse combo. Een gezellige avond en ze gingen vandaag boven op de berg een swing maken! Wij wilden sowieso de berg op, dus waren mooi op tijd boven om en hun te zien springen en daarna nog lekker even wat te drinken. Om een uur of 2 zijn we weer lekker terug gelopen en halverwege scheiden onze wegen weer. Irene en ik lopen na de afdaling naar het strand om gewoon even lekker niets te doen. Tot half 8 hebben we of aan het strand of in het park lekker niets gedaan en om half 8 afgesproken met Daan en Lieve bij Fergsburger (soort afhaal Hardrock cafe). Hoewel de wachtrij voor de bestelling 25 minuten was en dan nog eens 25 minuten voor je het eten had, was het meer dan waard! Een goeie dubbele cheeseburger met friet zorgt ervoor dat we heel de avond zitten. We rijden daarna naar dezelfde camping als afgelopen nacht en maken onderweg nog wat gekke-foto stops om de momenten vast te leggen ;). Na de nodige biertjes en het bijpraten en wegdromen over de reizen is het tijd om te slapen.
5 januari – Te Anau
Het is te merken dat het gisteren later was dan anders, zeker als de wekker om kwart voor 8 gaat. We doen de ochtendcirkel, zeggen Daan en Lieve weer vaarwel en we reizen af naar Te Anau voor de glowworm caves. Voordat we de boot opgaan zoeken we een public shower, even goedkoop douchen zonder een dure camping te betalen. Voor 5 dollar mogen we gebruik maken van de public toilet en douche en kunnen we 8 minuten warm water douchen. Het klinkt best gek en misschien de gedachte is vies, maar deze douches en wc’s zijn schoner dan 95% van de studentenhuizen in Nederland ;). Na een frisse douche, een eitje op de parkeerplaats en een frisse boottocht van 25 minuten zijn we in de grotten van Te Anau. We lopen eerst een stuk en later met de bootjes door de wateren van de grot met boven je een sterrenhemel aan Glowworms. Een prachtig schouwspel waar je (buiten het feit dat het verplicht is) stil van word! Een kleine 3 kwartier later staan we weer buiten om met de boot terug te gaan. Eenmaal aan land hebben we weinig puf om nog een wandeling te gaan maken, dus kiezen ervoor om alle gadgets weer op te laden in de lokale bibliotheek. Vanavond weer een goedkope camping, waarschijnlijk weer met onze belgse/duitse combinatie vriendjes: Ilke en Dennis.

• 05 Januari 2015 - 21:27

Marij:

Hoi Otto en Irene, ik ben weer helemaal bijgelezen. Leuk hoe jullie alles beschrijven!
    En thuis met de bijbehorende foto's gaat het helemaal leven!
    Lekker verder genieten! De sneeuw is hier weer weg. a.s. zaterdag schijnt het zelfs weer 12 graden te worden. Dat is Nederland!
    Dikke Kus

• 05 Januari 2015 - 21:43

Theo:

Hoi jullie
    Daar ben ik weer. 2 mooie verhalen achter elkaar gelezen.
    Ik zal vaker checken. Heel veel plezier nog.
    (schoon)pa